Welkom

Hoe zag de vrijetijdsbeleving eruit van onze voorouders in de Franse tijd, en meer specifiek in Brugge, toen de zevende grootste stad van Frankrijk? Wat men daar ten tonele bracht was niet zo verschillend van  Gent, Brussel, Leuven… of zelfs Parijs.

Wij werden diep in de Franse cultuur ondergedompeld. Het ging vanzelfsprekend voorbij aan het gros van de bevolking. Maar die had haar Sint-Jansvuren in de straten, eind juni, en bals waar ze de quadrille dansten in kleine duistere cafeetjes op zon- en feestdagen…

Waar haalde Elvis de mosterd voor ‘Can’t Help Falling in Love?’ Of Juliette Gréco voor ‘Plaisir d’amour?’ Ja, bij dezelfde: bij Florian, een toneelschrijver  en dichter die populair was in deze periode.

En weet u dat er achter de ‘‘Il barbiere di Siviglia’ van Rossini nog een andere even populaire opera verborgen zit van Paisiello?’ En dat ‘Cendrillon’ van Nicolo Isouard net zo populair was als ‘La Cenerentola,’ voor dezelfde Rossini er met zware olifantenpoten langskwam?

 

 

 

.

De Bruggeling Luc Vanhaecke fotografeerde ook een jaar lang corona: in Brugge en in Gent. Beschouwt hij Gent als een voorstad van Brugge of omgekeerd? Hoe dan ook, de twee ‘zustersteden’ hebben veel gemeen: in goede tijden bevaarbaar water en (veel) toeristen, maar dat werd met corona wel even anders.

Deze boeken zijn niet alleen waardevol als herinnering aan de coronaepidemie, maar bieden ook een verrassende kijk op deze twee steden, die helemaal niet ‘leeg’ bleven.